سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولید مثل نهاندانگان (گیاهان گل دار)

 

28-    گل ها منبع غذایی جانوران گرده افشان هستند.

29-    دانه ی گرده منبع غنی پروتئین برای زنبور ها است.

30-    زنبور ها گل را در ابتدا با استفاده از بو و سپس از طریق رنگ و شکل شناسایی می کنند.

31-    زنبور ها معمولا گرده افشانی گل هایی به رنگ های آبی یا زرد را انجام می دهند.

32-    حشره هایی که در شب تغذیه می کنند به سمت گل های .................................................................. می روند.

33-    انواع مگس ها ی گرده افشان ، گرده ی گل هایی را که بویی شبیه به گوشت گندیده دارند ، می افشانند.

34-    مرغ شهد خوار نمونه ی پرندگان گرده افشان است.

35-    خفاش ها ، گل های سفیدی را که در شب باز می شوند ، گرده افشانی می کنند.

36-    گرده افشانی بسیاری از گل ها مانند ............................ و ..................................... توسط باد انجام می گیرد.

37-   گل هایی که گرده افشانی انها توسط باد انجام می شود ، معمولا کوچک ، فاقد رنگ ها درخشان ، بوهای قوی و شیره هستند و معمولا کاسبرگ و گلبرگ ندارند و مقادیر فراوانی نیز دانه ی گرده تولید می کنند.

مراحل تولید مثل :

الف) بخش ماده :

a)       مادگی از یک یا چند.......................تشکیل شده است که هر یک شامل 1- کلاله 2- خامه 3- تخمدان   است.

b)     تخمدان بخش متورم انتهایی برچه است که درون آن تخمک تشکیل می شود و پایه ای به نام خامه دارد که به کلاله ختم می شود . کلاله متورم و چسبناک است.

c)     تخمک دارای ................................. ، ........................... و ............................ است ، یکی از سلول های خورش رشد کرده و تقسیم میوز انجام می دهد و 4 سلول هاپلوئید به وجود می آورد (معادل هاگ ) که یکی از آنها........... بار متوالی تقسیم میتوز انجام میدهد و یک بخش 8 سلولی به نام کیسه ی رویانی ( گامتوفیت ماده ) را به وجود می آورد.

d)     8 هسته درون کیسه ی رویانی به این صورت آرایش می یابند که سلول تخمزا به همراه دو سلول دیگر در نزدیکی................................. قرار میگیرد ، دو هسته در وسط که سلول دو هسته ای نامیده میشود ، و سه سلول در بخش انتهایی کیسه ی رویانی قرار می گیرند.

ب ) بخش نر

e)       پرچم دارای دو بخش میله و بساک است که بساک در بخش بالایی میله قرار می گیرد.

f)     کیسه های گرده درون بساک به وجود می آیند ، درون کیسه ی گرده سلول هایی تقسیم میوز انجام می دهند و هر کدام 4 سلول هاپلوئید(هاگ) به وجود می آورند که با رویش هر کدام ................................ رسیده به وجود می آید.( دو بار میتوز)

g)       دانه ی گرده ی رسیده دارای دیواره ی خارجی و داخلی است و دارای سلول های زایشی و رویشی.

h)     با قرار گرفتن دانه ی گرده ی رسیده بر روی کلاله ی مادگی ، سلول رویشی ایجاد لوله ی گرده کرده و سلول زایشی در داخل لوله ی گرده یک بار دیگر میتوز انجام داده و دو آنتروزوئید (گامت نر) به وجود می آرود. سید داود حسینی